[subcontent;block=div] [subcontent.content]

Ine wint De Gouden Pen 1990 | Mr.H.A.F.Velu | Adfodirect magazine

Datum: 19-03-1991

De Gouden Pen 1990

Dit jaar wordt voor de derde achtereenvolgende maal De Gouden Pen uitgereikt, een onderscheiding voor de beste direct mail in de horeca. De Gouden Pen is een initiatief van American Express International Inc. en wordt georganiseerd in samenwerking met de Horeca Federatie, het samenwerkingsverband van de ondernemersorganisaties Horeca Nederland en Horecaf. Zowel American Express als de Horeca Federatie willen het gebruik van direct mail door Nederlandse horecabedrijven stimuleren en de kwaliteit van de mailings verder verhogen.

De wedstrijd 'De Gouden Pen' is een uitvloeisel van de reeds bestaande samenwerking tussen American Express en de Horeca Federatie. Aanleiding was de toenemende belangstelling van horeca-ondernemers voor direct mail, onder andere door een aantal succesvolle marketing-seminars van American Express.

In september 1990 is de aankondiging voor De Gouden Pen 1990 verspreid in een oplage van circa 20.000 stuks. Horecabedrijven konden zich voor de wedstrijd inschrijven door het invullen van het deelnameformulier. Dit deelnameformulier moest vóór 24 november 1990 met één of meerdere voorbeelden van de mailing aan het wedstrijdsecretariaat worden gestuurd. De inzendingen zijn beoordeeld door de jury.

Jury

De jury voor De Gouden Pen 1990 bestaat uit: 

mr.H.A.F. Velu, voorzitter van de jury van De Gouden Pen en voorzitter van het Genootschap voor Reclame

mr.M.L.W. Cordesius, directeur Horeca Federatie

R. Deutekom, Hoofdredacteur Misset Horeca

W.H. van Melick, directeur Ogilvy & Mather Direct

R.M.J. Vermeule, director marketing & sales consumer products American Express

Beoordelingscriteria

Krachtens het wedstrijdreglement 1990 mag de jury winnaars aanwijzen in de volgende categorieën:

- maaltijden- en spijzenverstrekker

- logiesverstrekker

- congres- en zalenaccomodatie

- drankenverstrekker

Bij de beoordeling van de inzendingen is de kwaliteit van de totale mailing van doorslaggevende betekenis. Hierbij is gelet op elementen als het niveau van tekst, het aanbod en de (creatieve) uitvoering.

Bovendien is bij de beoordeling rekening gehouden met de bedrijfsgrootte en of men bij de direct mail activiteit een professioneel bureau heeft ingeschakeld. De respons heeft bij de beoordeling geen doorslaggevende rol gespeeld omdat de verschillende percentages in respons geen vergelijkbare grootheden opleveren. Bovendien is respons voor de jury geen 'tastbaar' criterium.

Inzendingen 1990

De jury van De Gouden Pen 1990 toont zich verheugd over  de hoge respons voor De Gouden Pen 1990: er zijn 85 inzendingen binnengekomen, circa 70% meer dan vorig jaar.

De jury meent dat het merendeel van de inzendingen blijk geeft van een grote mate van professionaliteit en creativiteit. Het kwaliteitsniveau in drie van de vier categorieën heeft de jury dan ook doen besluiten naast een eerste prijswinnaar ook een eervolle vermelding toe te kennen. Bovendien zijn in één categorie twee horeca-bedrijven op een gedeelde eerste plaats geëindigd. In de categorie drankenverstrekker was het aantal inzendingen zeer beperkt. De jury heeft dan ook moeten besluiten in deze categorie geen winnaar aan te wijzen, ook gezien de kwaliteit van de inzendingen.

Maaltijden- en spijzenverstrekker

In de categorie maaltijden- en spijzenverstrekker wordt De Gouden Pen 1990 toegekend aan: Ine Droogh-Goossens van 't Koetshuis in Rhenen. 

prachtig uitgevoerde mailing

De bekroonde mailing, gericht op het bedrijfsleven en potentiële gasten, bestaat uit een aankondiging voor een Kerstdiner met een antwoordkaart. Hierop werd een persoonlijke brief gezonden aan de geïnteresseerde gast met meer informatie. Ine Droogh-Goossens, directeur van 't Koetshuis in Rhenen is erin geslaagd op een uitnemende wijze een prachtig uitgevoerde mailing te verzorgen.

Op consequente wijze is de huisstijl toegepast en uitgevoerd. Deze huisstijl past overigens uitstekend bij de sfeer en de kwaliteit die 't Koetshuis uitstraalt. De jury was ook bijzonder te spreken over de tekst van Ine Droogh-Goossens, die goed en aansprekend is geschreven en de nieuwsgierigheid van de toekomstige gast prikkelt.

hoge kwaliteit

De hoge kwaliteit van het totaal van de mailing heeft de jury doen besluiten 't Koetshuis De Gouden Pen 1990 toe te kennen. Het geheel geeft een zeer verzorgde, stijlvolle en verfijnde indruk. Het doel van de mailing, de bedrijfsbekendheid vergroten, is hiermee zeker bereikt.

 

 

  • brief Gouden Pen 1990
  • De Gouden Pen
Auteur: Mr.H.A.F.Velu | Adfodirect magazine